söndag 10 februari 2013

Mannen som vände insidan ut - Mindre lyckad deckare av Fred Vargas

Mannen som vände insidan ut är den första boken jag läser av den prisbelönta och hyllade franska deckarförfattaren Fred Vargas, och tyvärr blir det nog också den sista då den inte alls infriade mina förväntningar. Boken är i grund och botten en traditionell deckarhistoria men Vargas har, antagligen i ett försök att förnya genren, anlagt en lätt absurd och komisk ton, något som jag inte tycker faller väl ut.

Många av karaktärerna är alltför speciella för att de ska engagera och dialogerna är för det mesta absurda och för sällan historien framåt.  Ett tag är det underhållande men efter ett par kapitel blir det bara jobbigt. Det blir alltför mycket buskis och cirkus över det för att det ska falla mig i smaken. Vargas kan dock skriva för språket flyter på och de (få) delar i boken som verkligen kretsar kring mordgåtan är riktigt bra! Dessutom finn det en hel del fina beskrivningar av det franska landskapet, men som helhet kan jag inte rekommendera den.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar